Z matematyką i fizyką odkrywam świat

  • DSCF3927
  • DSCF3916
  • DSCF3918
  • DSCF3921
  • DSCF3923
  • DSCF3926
  • DSCF3933
  • DSCF3939
  • DSCF3943
  • DSCF3955
  • DSCF3960
  • DSCF3961
  • DSCF3965
  • DSCF3966
  • DSCF3971
  • DSCF3972
  • DSCF3973
  • DSCF3977
  • DSCF3913
Podziel się tym...Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

W dniach 7-8.05.2015r. uczniowie naszego gimnazjum mieli okazję uczestniczyć w warsztatach matematyczno-fizycznych „Z matematyką i fizyką odkrywam świat” zorganizowanych przez nauczycielki p. Iwonę Królak i p. Beatę Szymańską. Pokaz od pierwszego dzwonka do ostatnich minut zajęć lekcyjnych był tłumnie odwiedzany przez uczniów klas I, II i III. Ideą wystawy było pokazanie, że przedmioty ścisłe takie jak fizyka i matematyka nie muszą być nudne i trudne do zrozumienia.

Na interaktywnej wystawie fizycznej młodzież mogła z bliska przyjrzeć się i dotknąć około 20 eksponatów, których zasadę działania można było wyjaśnić znając proste prawa fizyczne. Jednocześnie uczniowie mogli samodzielnie przeprowadzić wiele ciekawych eksperymentów. Nad wszystkim pieczę sprawowali wyznaczeni uczniowie, którzy w sposób przystępny omawiali doświadczenia. Eksponaty zostały podzielone na grupy tematyczne: właściwości materii, mechanikę, optykę, prąd elektryczny i hydrostatykę. W grupie doświadczeń z mechaniki znalazło się sporo zabawek dotyczących zagadnień równowagi i środka ciężkości. Uczniowie mieli możliwość balansowania ptakiem, który utrzymywał równowagę podpierając się tylko za pomocą dzioba. Zwiedzającym udało się też wyjaśnić tajemnicę podwójnego stożka, który samoistnie poruszał się pod górkę. Młodzież nie wahała się zabrudzić rąk podczas demonstrowania właściwości cieczy nieniutonowskiej. Uczniowie mieli okazję odkryć właściwości substancji „lubiących i nielubiących” wodę.

Na wystawie chłopcy i dziewczyny mogli także sprawdzić swój temperament za pomocą termometru miłości. Zwiedzający mogli też zaobserwować niesamowite właściwości stopu, który pamiętał swój kształt. Dzięki zabawkom z optyki, spoglądając przez peryskop czy kalejdoskop uczniowie mogli choć na chwilę przenieść się w magiczny świat pełen kolorów i miraży. Uczniowie odkryli tajemnicę magicznej skarbonki, w której znikały monety oraz poznali zasadę działania światłowodu. Ogromną popularnością cieszyła się kula plazmowa kojarząca się z atrybutem czarnoksiężnika, wchodząca w skład działu o prądzie elektrycznym. Zabawką, która wzbudzała wiele emocji był także elektryczny labirynt, który sprawdzał zręczność naszych uczniów.

Tłumy można było też zaobserwować wokół stanowiska z maszyną elektrostatyczną i elektrostatycznym ping-pongiem. Uczniowie na własnej skórze mogli się przekonać (często dość dotkliwie J), że ich ciała są przewodnikami prądu elektrycznego. W dziale hydrostatyki na uwagę zasługiwało doświadczenie z piłeczką pingpongową utrzymującą się w strumieniu powietrza suszarki. Dzięki temu uczniowie utrwalili sobie pojęcie siły nośnej oraz podciśnienia. Zwiedzających zaskoczyła też odporność balonika układanego na łożu z gwoździ. To tylko część z prezentowanych doświadczeń, a do dyspozycji uczniów było jeszcze wiele innych ciekawych zabawek.

Część matematyczna poświęcona była symetrii w życiu codziennym. Na początku kwietnia został ogłoszony konkurs „Symetria obok nas”, w którym zadaniem uczniów było przygotowanie plakatu lub albumu zdjęć ilustrującego jak uczeń postrzega symetrię i gdzie można ją zauważyć. Rozstrzygnięcie konkursu miało miejsce podczas warsztatów, gdzie nagrodzonym uczniom wręczono dyplomy i upominki. Celem warsztatów matematycznych było zwrócenie uwagi uczniów na to, iż matematyka jest obecna w naszym życiu, w sztuce, przyrodzie, architekturze. Przygoda z matematyką rozpoczęła się od prezentacji multimedialnej utrwalającej uczniom pojęcia związane z symetrią. Dużym zainteresowaniem cieszył się wśród uczniów pokaz z efektami trójwymiarowymi oraz zagadki, dzięki którym gimnazjaliści mieli okazję poprzez zabawę utrwalić zdobytą wcześniej wiedzę. Większość uczniów była zaskoczona faktem, że budynek naszej szkoły jest symetryczny, że przeglądając się codziennie w lustrze mamy do czynienia z symetrią. Uzmysłowili sobie również, że to czego uczą się w szkole ma swoje zastosowanie w życiu codziennym. Z pomocą wyznaczonych uczniów zwiedzający mogli stworzyć symetryczne wycinanki według własnego pomysłu, którymi można ozdobić np. prezenty, zagrać w kolorowe symetrie, stworzyć własną kompozycję z kleksów oraz obejrzeć nagrodzone prace konkursowe. Taka forma zajęć stwarza uczniowi okazję do samodzielnego odkrywania, formułowania wniosków, skłania do zainteresowania się matematyką i późniejszego pogłębiania zdobytych informacji.

Młodzież zwiedzająca wystawę matematyczno-fizyczną bardzo chętnie angażowała się w wykonywanie doświadczeń i z zaciekawieniem słuchała wyjaśnień uczniów prezentujących eksponaty. W związku z tak dużym zainteresowaniem ze strony uczniów mamy nadzieję, że w przyszłych latach będą odbywały się kolejne edycje wystawy, coraz ciekawsze i bogatsze w nowe doświadczenia i zagadnienia. Zachęcamy do zabawy nauką i odkrywania świata z matematyką i z fizyką.

 

DSCF3977DSCF3971 DSCF3973 DSCF3972  DSCF3966  DSCF3913 DSCF3960DSCF3961DSCF3933DSCF3965 DSCF3926 DSCF3943 DSCF3939DSCF3955   DSCF3923 DSCF3921 DSCF3918 DSCF3916

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *